De ECHTE keniaanse indrukken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Annemijn Visser - WaarBenJij.nu De ECHTE keniaanse indrukken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Annemijn Visser - WaarBenJij.nu

De ECHTE keniaanse indrukken

Door: Annemijn Visser

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

05 September 2013 | Kenia, Kisumu

Jambo mzungu.
(hallo blanke mensen :P)

Na een busreis van 8 uur(:O) vol slapen, herrie maken en onze ogen uit kijken hoe verschrikkelijk anders het is in Kenia, zijn we aangekomen in Kisumu. We gingen onderweg nog lekker ergens thee drinken in de theeplantage, heel gezellig. En stopte even later om ergens te gaan plassen. Nou jaa plassen? We moesten met 4e naar de wc maar toen bleek dat blonde mensen erg geliefd waren en ze al half ramen likkend rond het busje stonden, en allemaal vroegen of ze met mij mochten praten besloot ik toch veilig in de bus te blijven en dat ik helemaal niet hoefde te plassen hoor. (ik moest ook even wennen hé) Maar de rest heeft ook maar niet durven plassen aangezien ze onder wc hier verstaan: hok met poep en plas en een gat. Nou volgens mij kunnen die Kenianen dus ook niet mikken het was er meer naast dan in. Maar goed, dus nog maar 2 uur verder reizen in de bus voor we op plaats van bestemming aan kwamen.
Panda’s paradise! Wat werden we enthousiast gillend en knuffelend ontvangen door een van onze keniaanse begeleiders Millecent. Hebben onze koffers naar de huisjes gebracht en toen ontmoeten we Sammy de tuktukdriver. Hele aardige en grappige man. Op zijn bus staat The flying dutch man, en liefde. En hij praat al best wat Nederlands heel leuk. We zijn nog met zijn alle naar de Roof top geweest en hebben een lekker Keniaans biertje op ook heel gezellig en je maakt er veel contacten want alle Kenianen komen naar je toe.
Hier in Kenia gaat het er zo anders aan toe je ziet zoveel op straat. Als wij Mzungu mensen in onze tuktuk door het dorp rijden zwaait iedereen naar ons en we worden overal door iedereen aangesproken. En het is zo raar om te zien wat ze allemaal doen, echt heel verschillend ook, sommige liggen maar een beetje in het veld of langs de kant van de weg. Andere zijn kei hard aan het werk en sjouwen heel de dag door. Ook in de supermarkt en telefoonshops waar we binnen waren dacht ik steeds: “shit wat is het druk.” Maar nee hoor, dat was gewoon allemaal personeel en die werken ook lekker polle polle. de schoonmaker dweilt 3 tegels en wappert daarna 10 minuten lang met een stuk karton de tegels weer droog terwijl die met de schoonmaker 5 meter verderop hele gesprekken voert. Bij de kassa staan 3 mensen om af te rekenen en de spullen in te pakken en voor de super staan ook allemaal bewakers iedereen steng te scannen met een of ander apparaat. Haha, maar wij worden heel enthousiast de hand geschud en mogen door.

Vandaag (5 september) zijn we naar alle stage plaatsen voor de laatste 5 weken geweest om kennis te maken. Het was zo gaaf!! Eerst naar het ziekenhuis waar we een rondleiding kregen voor Fabienne die daar gaat stage lopen en daarna de Join Opinion school. We reden over een heerlijk hobbeltjespad (klinkt pas echt leuk als Sammy dat probeert te zeggen.) tussen de sloppenwijken en vuilnis waar een paar geiten en koeien van stonden te eten... En parkeerde de tuktuk. Nou toen kwam het. We stapte uit en we werden letterlijk aangevlogen! Ieder kind wou ons een hand geven en ieder kind wou op de foto. Hoorde ik later dat ik de eerste blanke stagiare word. Wat blijkbaar heel speciaal is voor hun. Ze waren geweldig enthousiast en we stonden zeker 15 minuten vast door alle blije kinderen. Daarna zijn we nog welkom geheten door het schoolhoofd en zijn de stagecontracten getekend. Toen gingen we naar de school van Krista voor gehandicapte, dat was ook heel speciaal om te zien. En als laatste naar het Mama Ngina weeshuis waar Myrna en Jolien stage lopen. Dat vond ik ook weer heel gaaf. Want al die kleuters daar waren ook enthousiast en heel de rondleiding had je een kleutertje aan je hand hangen wat met je wou dansen, knuffelen en spelen, zo schattig! Ik had ze echt in me koffer willen stoppen en naar jullie toe willen vliegen want je had ze echt willen zien hoor. Wel gek speelgoed hoor daar.. met n lepel heel de dag rondlopen. Zo'n smerig ding zouden ze in Nederland al lang afpakken.
Toen hebben Myrna, Krista en ik Sammy en onze coach Ursula overgehaald dat wij met ze 3e onder protecting van Sammy naar de markt mochten voor fruit!! Joepi eindelijk! Daar kan je echt je ogen uit kijken! We hebben er wat fruit gekocht en zijn weer naar ons huisje gebracht. Zo meteen gaan we nog lekker zwemmen in ons zwembad en Myrna en ik maken vanavond lekker pasta. Als dat maar goed gaat  . gister deden we de was en boende we de vloer van ons huisje met wasverzachter. Oeps.. bleek ook nog dat dat hier gewoon beide door het personeel voor ons gedaan word! Luxe probleempje!

Nou, jullie zijn weer op de hoogte. maandag gaan we naar onze stage’s in Rangala. Op naar de echte crisis op het platteland! I'm ready for it en ben erg nieuwsgierig naar alles!

Salumu from Kenya mbrembo mzungu ;P

  • 05 September 2013 - 18:23

    Marjolein:

    hoi schat helaas niet kunnen skypen wat een techniek daar,maar goed we hebben contact genoeg dus ik weet gelukkig wel een beetje hoe het met je gaat.
    super spannend om jouw blog te lezen echt super....ik heb er weer van genoten vandaag probeer het maar een beeje bij te houden want het is echt heel erg leuk

  • 05 September 2013 - 18:33

    Roos:

    had een klein kleutertje mee genomen ik wil heel graag een broertje of zusje !!! ik hoop dat heel leuk wordt op de school waar je stage gaat lopen veel plezier nog



    groetjes roosmarijn

  • 05 September 2013 - 19:16

    Ida:

    Hoi Annemijn,

    Wat leuk dat he een blog bij houd.
    Ik vind het super leuk om het te lezen en volgen!
    Keep it up! En veel plezier daar nog!

    Groeten Ida

  • 05 September 2013 - 20:57

    Suzie:

    Super leuk om je verhaal te lezen, ik ga t zeker volgen!! Geniet van je ervaringen en geniet van alles daar. We houden contact!
    Kus

  • 05 September 2013 - 22:32

    Elly:

    Wat een leuk verslag Annemijn dat is wat anders dan paardrijden op de dinsdagavond!
    Wij gaan het zeker volgen en ik hoop voor jouw een hele leuke stage in Kenia!!

  • 06 September 2013 - 08:19

    JW :

    Wow, wat een mooi verslag blonde neger! Echt erg leuk om te lezen, mocht je stage en opleiding uiteindelijk niks opleveren, kun je altijd nog schrijfster worden!! Heel veel plezier nog verder, dat wordt een hele gave tijd voor je, en we blijven je volgen. Blijven schrijven hoor!
    Groetjes JW

  • 06 September 2013 - 16:58

    Diewertje:

    Hey meisie wat kan je leuk schrijven ze het zal voor jullie een mooie ervaring worden ik ben best een beetje jaloers op je hoor hihi. Ik ga alles van je volgen en ik wens je echt een geweldige tijd daar en om niet te vergeten GODs hele grote zegen want dat is het wel denk ik als je zoiets mee mag maken!!!!!!!
    Zet hem op!!! liefs van Diewertje

  • 07 September 2013 - 21:03

    Eef:

    mijn wat gaaf,stoer, mooi om te lezen!! Je schrijft echt fantastisch! hihi!
    Super cool!!Hopelijk heb je overal internet!
    Succes met alles lieve mijn!
    xxx van jeroen en eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Annemijn

Ik ben Annemijn ik ben 21 jaar ondertussen! Dit keer ga ik naar Indonesië onder begeleiding van ons Myrna. Dat wordt een groot feest

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 1231
Totaal aantal bezoekers 26822

Voorgaande reizen:

02 Februari 2017 - 28 April 2017

3 maanden Indonesië

01 September 2013 - 01 December 2013

3 maanden Kenia

Landen bezocht: